Wellbeing to modny temat ostatnich lat.
Dyrektorzy firm zastanawiają się czy robią to dobrze? Czy wdrożone w ich organizacjach programy wellbeingowe są przemyślane i przynoszą pożądane rezultaty?
Według Ogólnopolskiego Badania Benefitów Sedlak& Sedlak 20201 pracownicy często odczuwają niedostosowanie benefitów do indywidualnych potrzeb i małą elastyczność w wyborze świadczeń. W opinii ankietowanych przydział benefitów w ich firmach jest często niesprawiedliwy. Okres pandemii w sposób szczególny przewartościował prawdziwe potrzeby pracowników, a sytuacja zagrożenia koronawirusem stała się swoistym weryfikatorem mocnych i słabych stron organizacji.
Firmy o silnej kulturze organizacyjnej, które postawiły na otwarte i uczciwe relacje, pokazały, że odpowiedzialność w czasie kryzysu to nie tylko walka o wynik finansowy. To również walka o ludzi, którzy dla firmy pracują. Okazanie im szacunku, troski i poczucia bezpieczeństwa. W cytowanym raporcie pracownicy otwarcie komunikują, że pracodawcy marginalizują benefity. Uważają, że stopniowe rezygnowanie z benefitów w czasach kryzysu nie jest dobrym rozwiązaniem.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności?
Poniżej kilka wskazówek w jakim obszarze powinniśmy się poruszać aby działania w naszej organizacji nie zboczyły z wybranego toru. Efektem może być to, że pracownicy chętnie będą przychodzić do pracy bo będą czuli, że o niego dbamy. Będą czuli, że znajdują się w środowisku kultury organizacyjnej, która uznaje człowieka wraz z jego potrzebami.
Kluczowe elementy, które wpływają na nasz wellbeing
W 2014 roku Instytut Gallupa razem z firmą Healthways opracował wskaźnik „Well-Being Index”. Przeprowadził badania, które pozwoliły na wyłonienie pięciu kluczowych elementów wpływających na poziom zadowolenia z pracy, są to:
1. Sens (Purpose) – czerpanie satysfakcji z tego, co się robi; poczucie wpływu i znaczenia swoich działań
2. Relacje (Social) – dobra atmosfera w pracy, życzliwe, szczere i wspierające relacje z innymi ludźmi
3. Finanse (Financial) – bezpieczeństwo, stabilizacja finansowa
4. Społeczność (Community) – poczucie bycia częścią większej grupy, duma z pracy w danym miejscu
5. Zdrowie fizyczne (Phisical) – dobre zdrowie, aktywność fizyczna
Pracownicy, którzy osiągają zadowolenie w pięciu powyższych obszarach wellbeing 43% chętniej pomagają innym, dwukrotnie częściej mówią, że łatwo przystosowują się do zmian, o 41% mniej opuszczają pracę z powodów zdrowotnych oraz są o 81% mniej skłonni do poszukiwania innego miejsca pracy, mają poczucie przynależności do firmy.
Możemy założyć, że deficyty, w którymś z powyższych obszarów mogą przyczynić się do spadku zaangażowania i spadku odczuwanej satysfakcji.
Wiele opracowań wskazuje, że finanse są istotne tylko do pewnego momentu. Określony poziom zarobków staje się naturalny i zaczynamy poszukiwać czegoś więcej i więcej oczekujemy od samego miejsca pracy. W przeciwnym razie grozi nam wypalenie zawodowe a w końcu poszukiwanie nowego miejsca pracy gdzie wstąpimy z nadzieją na odnalezienie tego czego nam brakowało
Z tego tez powodu firmy coraz częściej wprowadzają różne działania z obszaru Wellbeing, których zadaniem jest poprawienie dobrostanu pracownika.
Pracownik w wielu rolach
Wiemy już, że pracownik to człowiek, który prócz pracy posiada również życie prywatne.
W życiu prywatnym pełni różne role. Może być przyszłym rodzicem właśnie spodziewającym się dziecka, świeżym rodzicem borykającym się z niewyspaniem lub koniecznością powrotu do pracy.
Może być także w toksycznym związku, który utrudnia mu bycie wydajnym i zaangażowanym w pracy.
A także pasjonatem jeździectwa zastanawiającym się jak znaleźć czas na hobby czy też po prostu na uprawianie sportu.
Można by tak wymieniać w nieskończoność bo jak wiemy jesteśmy różni i różne mamy potrzeby.
I tutaj właśnie pojawia się ważny aspekt – POTRZEBY. „Każdy ma inne potrzeby”. Jesteśmy różni i powinniśmy być traktowani w sposób spersonalizowany. To nam pozwala podzielić pracowników na odpowiednie grupy docelowe z różnymi potrzebami i do nich kierować właściwe działania.
Można powiedzieć, że to jeden z podstawowych kroków jaki należy wykonać rozważając planowanie działań Wellbeing. W obecnym czasie COVID – 19 dotychczasowe potrzeby nałożyły się na nowe, których dotąd nie mieliśmy okazji doświadczyć. Je również należy wziąć pod uwagę.
Epidemia zrewidowała dotychczasowe nawyki, wyeliminowała zbędne aktywności i pokazała, co dla pracowników liczy się najbardziej. Są to: bezpieczeństwo, zdrowie i rodzina.
Ważne wciąż pozostają takie tematy jak integracja z zespołem. Wspomniana atmosfera w pracy – relacje pomiędzy ludźmi szczególnie w sytuacji pracy zdalnej.
Różne podejście w organizacjach
Firmy w zależności od swojej wielkości, specyfiki działania, profilu pracowników, kreatywności Happiness Managera oraz budżetu, wykorzystują różne rozwiązania.
Sport i kondycja fizyczna
Jak wskazuje nam badanie Gallupa, dbanie o zdrowie fizyczne to jeden z ważnych obszarów. Dlatego też w ofercie niektórych organizacji można znaleźć treningi z trenerem personalnym czy też organizację Dni Zdrowia. Dowiadujemy się jak dbać o siebie a także już w „must have” karty do centrów sportowych.
Ci co chcą być bardziej oryginalni wykorzystują formę skierowaną do młodego, otwartego na nowości techniczne pracownika. Są to platformy online, które grywalizują aktywność sportową. Nic tak nie mobilizuje jak możliwość rywalizacji z innymi, zbieranie punktów i możliwość zdobycia wyimaginowanej nagrody.
Bardzo fajne rozwiązanie dla pokolenia gier, smartfonów i budowania zaangażowania poprzez zbieranie „trofeów”.
Grywalizacja z resztą może być wykorzystywana do wielu aspektów życia. Wszystko zależy od tego na czym nam najbardziej zależy w kontekście rozwoju pracowników.
„Gry mają niezwykłą siłę wciągania nas w swój świat oraz motywowania do wykonywania określonych akcji. Kryją się za tym mechanizmy psychologiczne, które ukształtowały się wraz z nami tysiące lat temu. Gdy odkrywamy nowe miejsca, zdobywamy kolejne poziomy, wchodzimy w interakcję z innymi użytkownikami i w przyjemnym poczuciu kontroli kierujemy się ku ostatecznemu zwycięstwu, nie mamy wątpliwości, że doświadczenie, które przeżywamy, jest pozytywne i zrobimy wiele, aby móc je powtarzać.” Mówi Adrian Witkowski CEO w Gamfi
Na miękko
Naszymi ulubionymi działaniami są programy kompleksowe zaplanowane na cały rok i realizowane konsekwentnie z uwzględnieniem wszystkich wymienionych wyżej aspektów.
Taki program realizowany jest w Banku Gospodarstwa Krajowego. Jego tytuł mówi już sam za siebie „Wiele ról, jedno życie”. Głównym jego założeniem jest myśl, że człowiek mający trudności w zaangażowaniu to osoba, która być może boryka się życiu prywatnym z różnymi osobistymi problemami. Problemami, których nie załatwimy porannym koktajlem czy owocem. To osoba, która potrzebuje wsparcia w szerszym zakresie a my możemy dostarczyć mu do tego inspiracji do działania. I tutaj pojawiły się wykłady inspirujące o takiej tematyce jak „Odnajdywanie radości w trudnościach”, „Odnajdywanie harmonii w życiu i w pracy”, „Bądź pełen energii”. Każdy z wykładów to otwarcie kolejnego bloku warsztatowego nawiązującego do tematyki wykładu.
Równolegle do warsztatów mają miejsce dodatkowe działania związane ze zdrowiem i kondycją fizyczną czy też zmianą całościową kultury organizacyjnej nastawionej na potrzeby każdego pracownika niezależnie w jakiej sytuacji życiowej się znajduje.
A tak opisuje program Agnieszka Watrakiewicz – Menedżer Zespołu Kadr
Dzisiaj nowoczesne organizacje to te, które rozumieją, że największą wartość każdej firmy są tworzący ją ludzie. Dbanie o pracowników to wyzwanie dla całej organizacji, nie tylko dla działu HR. Rozumiejąc te potrzeby stworzyliśmy program Wiele ról jedno życie, wychodząc naprzeciw różnorodnym potrzebom pracowników, wspierając ich pasje i talenty, inspirując do poszukiwania rozwiązań budujących harmonię pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Podczas tego cyklu spotkań poruszamy tematy łatwe i trudne, ale zawsze bardzo ważne. W 2019 roku wybraliśmy trzy hasła przewodnie: Bądź Pełen Energii, Bądź Kreatywny, Bądź Uważny.
W bieżącym roku kontynuujemy program Wiele ról jedno życie ze szczególną uważnością skupiając się na aspektach zdrowia naszego i naszych bliskich. Spełnienie, zdrowie, rodzina to obszary, w których chcielibyśmy zainspirować do troski o zdrowie swoje i bliskich.
(…)
Zaplanowaliśmy wykłady, spotkania z ekspertami i warsztaty w trzech blokach tematycznych: Akademia zdrowia, Zadbaj o bliskich, Zadbaj o siebie. Działania Akademii zdrowia rozpoczęliśmy jeszcze przed pandemią warsztatem z dietetykiem klinicznym pod hasłem „Zdrowo, szybko, budżetowo – jak zacząć lepiej jeść”. Pracownicy mogli skorzystać z indywidualnych konsultacji i pod okiem dietetyka przygotować zbilansowane śniadanie.
Dodaje Iwona Zakowany – Emiljan – Menedżer Zespołu Benefitów i Świadczeń Socjalnych
Krótko i na temat
Forma realizowanych działań Wellbeing w dużej mierze zależy od kreatywności osoby zarządzającej tym tematem oraz od budżetu firmy. Choć nie należy zapominać tutaj o przychylności samej organizacji.
Z tego też powodu w wielu firmach możemy spotkać się z pojedynczymi inicjatywami w postaci imprezy rodzinnej z okazji Dnia Dziecka czy paczek świątecznych dla dzieci pracowników. Zdarzają się tzw. Learning Weeks, podczas których pracownicy mają okazję dowiedzieć się sporo z różnorodnej tematyki zdrowia psychicznego i fizycznego. Zwyczajem są Christmas Party jako forma integracji i wspólnego celebrowania chwili. Ostatnio też miałam okazję być na Dniu Otwartym nowej firmy, w której znajduje się dystrybutor prosecco.
Obecny czas sprawił, że powyższe aktywności przenoszą się w znacznej mirze do świata wirtualnego.
Te pojedyncze działania również mają znaczenie pod warunkiem, że towarzyszy im przekaz na temat dbania o pracownika przez cały czas. Jeżeli tego nie będzie to możemy być pewni, że pracownicy przyjdą na organizowane wydarzenie bardziej z poczucia obowiązku niż z czystej przyjemności bycia z ludźmi z pracy.
I jeszcze też istotne
Jedną z firm, której działania zasługują tutaj na uwagę jest NatWest (dawny The Royal Bank of Scotland).
W strukturach Banku powstały tzw. Networki – sieci pracownicze zarządzane przez pracowników. Obecnie jest ich 9 i są to grupy zajmujące się m. in. taką tematyką jak: Kobiety, LGBT, Rodzina, Eco, Rozrywka, Finanse, Zwierzęta.
Ich ideą jest danie możliwości działania pracownikom w interesującym ich temacie. Możliwości aktywności w ramach tych networków są uzależnione jedynie od pomysłowości działających w ich ramach ludzi, ich zaangażowania, pasji oraz budżetu jaki taka grupa dostała na cały rok.
To co warte zaznaczenia to fakt, że każda grupa ma tzw. „promotora” z poziomu zarządu, który wspiera ją w działaniach.
Jak wiecie jednym z elementów budowania zaangażowania ludzi w organizacji jest danie im możliwości wpływania na to co się w niej dzieje. Opisany powyżej pomysł jest idealnym tego przykładem.
Organizacja warsztatów i inspirujących spotkań dla Kobiet, wspólne wybieranie wyprawek dla noworodków, udział w paradzie równości, przygotowywanie działań rozrywkowych w ramach Fun Factory to doskonałe okazje do budowania nie tylko zaangażowania ale integracji całej społeczności organizacji, nie wspominając o budowaniu świadomości i kultury wsparcia – komentuje Emilia Nowakowska zajmująca się komunikacją i marketingiem firmy NatWest.
New Normal
W czasach COVID – 19 podejście do Wellbeingu nieco się zmieniło.
Inne obszary zaczęły być ważne i w związku z tym nacisk na działania wellbeingowe został przesunięty w inna stronę.
To co stało się najważniejsze to ogarnięcie pracy z dziećmi u boku – teraz (wrzesień 2020) na szczęście nie jest to trudność bo szkoły i przedszkola funkcjonują normalnie. Nie zmienia to faktu, że wiele organizacji przygotowuje tzw. „Pakiet kryzysowy” na wypadek ponownego Lockdownu.
Działania jakie miały miejsce to zajęcia dla dzieci online.
Zajęcia odbywały się w grupach 18-20 osobowych w wydzielonych wirtualnych pokojach tematycznych pod opieką doświadczonych animatorów. Dzieci mogły uczestniczyć w zajęciach manualnych, artystycznych, a nawet ruchowych mając zapewnioną pełną interakcję (video i audio) pomiędzy uczestnikami i prowadzącymi.
Rodzice bardzo cenili sobie tą pomoc. Dzięki temu rozwiązaniu mogli skupić się na pracy i nie martwić się o swoje pociechy w tym trudnym czasie. Z rozwiązania skorzystały m.in. takie firmy jak: Robert Bosch Sp. z o.o. i Nationale Nederlanden.
W nowej rzeczywistości wszelkie eventy przeniosły się do świata wirtualnego. Zarówno te dla dorosłych jak i dla dzieci.
Mamy już za sobą Dzień Dziecka online a także półkolonie online dla dzieci pracowników. Wiadomo, że formy te nie zastąpią bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Są one jednak niewątpliwie pomysłem na wyciągnięcie pomocnej dłoni do pracowników.
Wszelkie stacjonarne warsztaty obecnie funkcjonują w sieci w postaci Webinarów. Ta forma być może jest nawet bardziej atrakcyjna niż dotychczasowa. Otworzyła możliwość stworzenia przekazu do szerszego grona odbiorców a także do objęcia pracowników ze wszystkich rejonów Polski.
Problem tworzenia działania do jednego regionu właściwie zniknął. Coś co wcześniej było trudne do zrealizowania stało się normalnością.
Stoją przed nami nowe możliwości z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Tworzone programy Wellbeing mogą trafić do wszystkich Waszych pracowników w każdym miejscu Polski a nawet świata.
Pamiętaj o tym aby wziąć pod uwagę obecny klimat w jakim przyszło funkcjonować każdej organizacji bo „New Normal” stworzyło cały szereg nowych potrzeb.
W końcu!
Jeżeli dotrwaliście do końca materiału to gratulujemy! (Otrzymujecie 10 pkt ;))
Oznacza to też, że temat jest dla Was ważny i być może zastanawiacie się od czego zacząć.
Przede wszystkim zbadajcie czego potrzebuje Twoja organizacja. Jakie panują nastroje wśród pracowników, jakie grupy reprezentują i w związku z tym jakie idą za tym potrzeby.
Bez dokładnej analizy początkowej uruchomienie programu może okazać się wielką klapą i niewłaściwie zainwestowanymi funduszami.
Program powinien być szczegółowo zaplanowany i wdrażany na każdym poziomie organizacji. Cóż z tego jeżeli zorganizujemy warsztaty dla pracujących rodziców kiedy menadżerowie nie pozwolą ludziom ze swojego zespołu w nich uczestniczyć?
No i na koniec pamiętajcie – jeżeli już coś dasz to dobrze aby program się rozwijał i był nieodłącznym elementem organizacji już na długo. Zrobienie rocznego programu a potem zaprzestanie jego ewolucji przyniesie tylko niekorzystne wizerunkowo refleksje zarówno wśród pracowników jak i wśród tych, którzy zdążyli już zapoznać się z Waszymi pomysłami z mediów.