Przeglądając oferty pracy można zaleźć coraz więcej tych, w których od pracownika oczekiwana jest kreatywność. Zwraca się na nią uwagę zarówno w rekrutacji na niższe stanowiska pracy, jak i te wyższe. Czy jest to trend wynikający z realnego zapotrzebowania firm na ludzi kreatywnych, czy też kreatywność stała się nośnym hasłem, niemającym nic wspólnego z kwalifikacjami wymaganymi na rynku pracy?
Czym jest kreatywność?
Próbując odpowiedzieć na pytanie dlaczego firmy poszukują do pracy ludzi kreatywnych należy zadać sobie pytanie, czym owa kreatywność jest. Przeszukując Internet można natknąć się na wiele definicji tego pojęcia, jednak wołałabym przytoczyć te, które stworzyli badacze zajmujący się zagadnieniem twórczości.
Krzysztof Szmidt pisze o tym, że „człowiek kreatywny jawi się jako osoba zdolna generować pomysły (cecha nowości), które czynią nasz świat lepszym (cecha wartości). Zatem kreatywność polega na wymyślaniu czegoś nowego i cennego”. Edward Nęcka w swojej definicji kreatywności pisze o tym, że „kreatywność przejawia się zwykle w jakiejś formie obserwowalnego zachowania, polegającego na produkcji nowych i wartościowych wytworów, przy czym wytworem może być samo zachowanie”.
Biorąc pod uwagę definicje obu badaczy wniosek jest jeden: kreatywność to cecha człowieka, prowadząca do generowania nowych i wartościowych rozwiązań, będących też jego zachowaniem.
Jednak czy tego u swoich przyszłych pracowników szukają Polscy pracodawcy?
Badania pokazują, że nie! Pytani o cechy idealnego pracownika na pierwszych miejscach podają: Odpowiedzialność, zaangażowanie, komunikatywność stawiając innowacyjność i kreatywność na ostatnich miejscach. Pokazuje to badanie przeprowadzone w 2007 roku w ramach projektu „Postawy pracownicze”. Nowsze badanie z 2014 r. zlecone przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula pokazało, że efektywna komunikacja i praca w zespole są najbardziej wymagane u nowych kandydatów do pracy. Pracownicy działów HR podają, że lojalność, odpowiedzialność, komunikatywność, energia, to kolejne istotne cechy pożądane przez pracodawców.
Dlaczego wśród cech wymienianych przez pracodawców nie znalazła się kreatywność? Być może przyczyny tkwią w rodzajach pracy wykonywanej przez pracowników – nie na każdym stanowisku osoba kreatywna jest potrzebna, bo czy każdy pracownik powinien szukać nowych rozwiązań?
Kreatywny pracownik jest niezbędny przy rozwiązywaniu problemów, szukaniu innych ścieżek rozwiązań. Predyspozycje takiego pracownika potrzebne są przy wprowadzaniu innowacji w firmie, zmianie pewnych schematów. Dlatego na stanowiskach wymagających takich działań jest on niezbędny. Należy tylko stworzyć odpowiednie warunki pracy, a na pewno przyniesie on firmie duże korzyści.
Jak zatrzymać ludzi kreatywnych w pracy? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w kolejnym artykule .